קטגוריות
הבלוג שלי

בדידות חולפת

בדידות רגשית מוגדרת כהעדר קשר בדמות אינטימית בחיי האדם. חוסר כזה מסתיר תחושות עוצמתיות של ריקנות, אומללות, נטישה וחוסר ערך עצמי. האדם מרגיש כי אין איש קרוב אליו בכנות והוא חווה תחושת חוסר ערך ושייכות כתוצאה מכך. באופן סובייקטיבי האדם עלול לחשוב כי מכיוון ואינו משמעותי דיו עבור קרבה מסוג זה, הרי שכל קשריו האחרים בעלי משמעות פחותה מכך, ומה בעצם הוא עושה כאן? היכן מסתתרת המשמעות החברתית ותרומתו לה? 

פרידה, גירושין ומצבי דחק משמעותיים מנענעים את שאלת קיומנו כמטוטלת המסרבת לתת תשובה, אנו עלולים לחוות מצב של בדידות רגשית. לאלו שהתברכו בהתקשרות אוהבת מינקות יהיה סיכוי שלא להפוך בדידות זמנית זו לכרונית. לחלקנו, מבלי שנדע את הסיבה הברורה לעצם העניין, לא יהיו כלים לעבור את המצב ביתר שאת ולצאת מחוזקים מצידו האחר. היכולת להתמודד עם קשיים ופערים המאיימים לבלוע אותנו בחיים קשורה בהכרח לאופן בו אנו נקשרים לזולת. 

בדידות כרונית כהגדרה היא מצב יציב. יציבות של אפס קשרים. יכולת אפסית ליצירת קשר משמעותי על אף התשוקה האדירה לכך. החשיבות באבחנה מבדלת בין שני המצבים. בעוד שבדידות רגשית היא בר חלוף, תוצאה של אירוע מצער בחיינו המלווה בתחושות קשות ועמוקות, הרי שבדידות כרונית קבועה ואינה משתנה. היא לא הגיעה לפתע ולא תחלוף כך סתם. היא אינה מספקת סיבות ברורות להישארותה וגם אינה ממהרת לתת מענה איך לסגת ממנה אל עבר מצב מפויס בחייו של אדם – https://delight.co.il/

כחברה, ביכולתנו לשנות דפוסים עוד בטרם התהוותם. ביכולתנו להעלות את ערך קשרי האדם וחשיבותו בתוך החברה בכך שנבין שכל קיומנו תלוי בכך. מערכות יחסים הן המפתח לכל דלתות הלב וביכולתנו להעניק איש לרעהו יחס חם ודואג כך שגם אם וכאשר יקלע למצוקה יהיה זה בר חלוף, משום שבליבו ידע כי יש מי שדואג וחושב עליו. מתוך זה, אדם ירגיש בעל ערך ומשמעות וידאג איך להחזיר מאמציו לחברה כשם שהיא דאגה להרימני במצבי שפל ורע. נוכל להטמיע ערבות הדדית שהופכת רעיון פילוסופי לממשי ומגדירה סדרי עדיפויות מחדש. נוכל לחזק את ערך המשפחה ולדאוג שכל ילד ירגיש מוגן ופורח בסביבתו כנבואה לחייו המאוחרים גם כן.