קטגוריות
הבלוג שלי

השתלת עצם בחניכיים – האם זה כדאי?

מחסור בעצם השן מאפיין לא מעט מטופלים הזקוקים להשתלת שתל, מחסור זה נובע ממספר סיבות שונות אשר נובעות החל ממחסור בסידן המאפיין את אוכלוסיית הגיל השלישי ועד למכות קשות באזור השיניים וכמובן הזנחה של השיניים ועששת חריפה. סיבות אלו ניתן למצוא בכל גיל ובקרב חמישים אחוזים מהמטופלים הזקוקים להשתלת שתל, אך בעיקרם מפריעים להשתלת השתל ועלולים לעקב את זמן ההחלמה ושיקום הפה. בחלוף השנים ומבין טיפולים שונים הקיימים, השתלת עצם בחניכיים הפכה לאחת מהדרכים הפופולריות בקרב רופאי השיניים בעיבוי עצם השן ועל כן נשאלת השאלה האם טיפול זה כדאי?

מה היא השתלה ואיך זה מתבצע?

על מנת לאפשר לשתל החדש להתמקם בצורה אפקטיבית בפה המטופל הוא צריך עצם, לשם כך יתבצעו בדיקות שונות הכוללות סיטי וצילום פנורמי על מנת לאמוד את כמות עצם השן שחסרה בכדי לבצע השתלה של שתלים. בין אם השתלת העצם תתבצע בצורה פתוחה או סגורה, תתבצע חשיפה של עצם הלסת על מנת להגיע אל אוזר השן ובכך להרים או להזיז במידת הצורך את הרקמות באזור ולבצע השתלה של העצם.
ישנן 3 אופציות מהן יהיה עשוי החומר למילוי העצם, הראשון מבניהם יכול להילקח מהמטופל, השני נלקח מעצם של חיה כזה או אחרת והשלישית היא תערובת של חומרים לרבות קרמיקה וחומרים המעודדים צמיחה של תאי העצם.

סיכוי הצלחה וזמן החלמה

השתלת עצם בחניכיים נחשבת להליך די שכיח ולמרות אופיו הכירורגי והפולשני, אחוזי ההצלחה שבהליך זה נאמדים במעל לתשעים אחוזי הצלחה. אך עם סיום ההשתלה קיים זמן החלמה של בין עשרה עד ארבעה עשר ימים, לאחר מכן קיים זמן שיקום אשר יכול להתארך בין עשרה חודשים ועד לשנה. זמן השיקום קיים על מנת לאפשר לתחליפי העצם לעודד את העצם הביולוגית להיבנות מחדש, על כן זמן ההחלמה יכול להתארך יותר מהרגיל ואיננו תלוי בכמות תרופות וכו. כיום ישנם לא מעט טכניקות המאפשרות גם השתלה של שתל זמן קצר לאחר הניתוח, ולצד אחוזי הצלחה גבוהים ושכלולים נראה כי השתלת עצם בחניכיים עודנה כדאית ולא רק שכיחה ולמודת ניסיון.