קטגוריות
הבלוג שלי

חרדת נטישה – מקורות רבים לה

יש אנשים שנכנסים לחרדה שיעזבו אותם

לבד. יש אנשים שמאוד אוהבים להיות לבד. זה נותן להם מרחב, שקט, רוגע, שמן לעצמם. ממש תענוג. לעומתם יש אנשים שממש מפחדים מזה. עד כדי כך שהם נכנסים למצב של חרדת נטישה. פחד ממשי מכך שהקרובים אליהם פשוט יעזבו אותם. כל אחד יכול לפתח פחד מנטישה, זה יכול להיות מתוך חוויה טראומטית מהילדות או פרידה קשה מזוגיות. לאנשים החרדים מנטישה קשה מאוד לקיים מערכות יחסים בריאות. החרדה משתקת אותם, חוסמת אותם מלהיפתח כלפי אנשים אחרים ובעצם מונעת כל אפשרות לקרבה ממשית כך שלעיתים החרדה מזינה אותם ויוצרת את אותו מצב ממנו הם חרדים. מחשבה יוצרת מציאות.

כדי לפתור את חרדת הנטישה יש צורך קודם כל להבין מדוע הרגש הזה קיים. קיימים סוגים שונים ומגוונות לחרדת נטישה כגון: נטישה פיזית, נטישה רגשית, נטישה אצל ילדים, נטישה במערכות יחסים רומנטיות ועוד. ברגע שמאבחנים את שורש החרדה ניתן לטפל בה ביעילות רבה יותר.

נטישה פיזית

יתכן כי בילדות, היעלמות של הורה או מטפל קרוב השאיר צלקת עמוקה ויצר חוסר וודאות או ביטחון. מחלה ממושכת של אדם אהוב, כל שכן מוות, יכול לטעת רגשות חרדה גם כן.

נטישה רגשית

נטישה רגשית אולי פחות ברורה לנו מנטישה פיזית אך היא לא פחות טראומטית. הזנחה של הורה או אדם קרוב, תחושה של חוסר אהבה או תקשורת בריאה עלולה ליצור באדם תחושה שהוא לא אהוב, לא מוערך ויוצרת ניתוק.

חרדת נטישה אצל ילדים

אצל ילדים הסיפור מעט שונה. זה נורמלי לחלוטין שתינוקות ופעוטות עוברים שלב של חרדת פרידה. בעיקר בשלב שבו ההורים מוציאים אותם מהבית המוגן והבטוח לתינוקיות או פעוטונים. חלקם עלולים להגיב בבכי ולסרב להרפות מההורה כיוון שהם לא מבינים שההורה יחזור. רוב הילדים בסופו של דבר לומדים שהאהובים שלהם אכן חוזרים אליהם אבל יש כאלו שהחוויה הזו הייתה כל כך טראומטית עבורם שזה מפתח בהם חרדת נטישה.

ריפוי בעיות נטישה

ברגע שמצליחים לאבחן את מקור החרדה ניתן להתחיל בתהליך הריפוי. ניתן לנסות זאת לבד אבל הכי יעיל יהיה להיעזר באיש מקצוע שיכול לכוון ולייעץ.